درج آگهی رایگان| ثبت آگهی| نیازمندی| آگهی نامه | در 118

پذیره نویسی در شرکت سهامی عام و ثبت افزایش سرمایه

پذیره نویسی در شرکت سهامی عام و ثبت افزایش سرمایه

آگهی رایگان
  • برای کسب و کار متفرقه
  • قیمت کل : توافقی
  •  email
  • email
  • تاریخ ثبت آگهی : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
  • آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
  •    تهران تهران
  • 858 بازدید
  • تهران، خیابان جردن، خیابان دستگردی (ظفر) ، پلاک 277، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10

چنانچه افزایش سرمایه در شرکت سهامی اعم از سهامی عام و یا خاص تنها از طریق افزایش قیمت اسمی صورت گیرد، تصور پذیره نویسی از سوی اشخاص ثالث وجود ندارد. لکن، چنانچه افزایش سرمایه از طریق بالا بردن شمار سهام ، موضوع تصمیم مجمع عمومی فوق العاده بوده باشد و طی آن حق تقدم سهامداران سلب شود و یا در مهلت تعیین شده از آن بهره گیری ننماید، در این صورت و برحسب مورد، تمام یا باقی مانده سهام از طریق عرضه عمومی به فروش خواهد رسید. برای این منظور همانند زمان تاسیس شرکت سهامی عام، باید طرح اعلامیه پذیره نویسی که متضمن موارد مذکور در ماده 174 لایحه است، به اداره ثبت شرکت ها تسلیم و رسید دریافت گردد. به طرح اعلامیه پذیره نویسی بایستی آخرین صورت های مالی ( ترازنامه و حساب سود و زیان ) پیوست شده، و در صورتی که تا زمان تسلیم طرح مزبور هنوز صورت های مالی شرکت تهیه نشده باشد، بایستی مراتب در طرح اعلامیه پذیره نویسی یادآوری شود. اگر مندرجات طرح و پیوست ها با مقررات قانونی منطبق باشد، طبق ماده 177 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، مرجع یادشده مبادرت به صدور اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید خواهد نمود. اعلامیه مزبور علاوه بر روزنامه ای که آگهی های شرکت در آن نشر می یابد، در دو روزنامه سراسری دیگر نیز آگهی و در بانکی که کارگزاری تعهد سهام را می نماید نیز در معرض دید عموم قرار می گیرد. ظرف مهلت مقرر در اعلامیه پذیره نویسی که نباید از دو ماه کمتر باشد، علاقه مندان با مراجعه به بانک ، برگ تعهد سهام را امضا و مبلغی را که مقرر شده پرداخت نموده و رسید دریافت خواهند داشت. در پایان مهلت تعیین شده برای پذیره نویسی، ظرف یک ماه هیئت مدیره به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و بر اساس مبلغ تعهد هر پذیره نویس تعداد سهام وی را تعیین و مراتب را جهت ثبت به اداره ثبت شرکت ها اعلام خواهد نمود.

پرسش مهمی که در این رابطه ممکن است مطرح گردد، به پذیره نویسی بالاتر یا پایین تر از میزان افزایش سرمایه مصوب از سوی مجمع عمومی برمی گردد. در مورد پذیره نویسی بالاتر از میزان مقرر، قسمت اخیر ماده 181 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 هیئت مدیره را مکلف به دستور به استرداد وجه سهام خریداری شده افزون بر میزان مقرر به بانک کارگزار نموده است. لکن مشخص  نساخته که استرداد وجه اضافه بر مبنای چه ملاکی صورت پذیرد. آیا مازاد باید به نسبت از همه پذیره نویسان کسر گردد و یا آنکه بر اساس تقدم در پذیره نویسی مبالغ واریز شده پس از تکمیل وجه مسترد شود ؟ برای مثال اگر ده میلیون ریال برای افزایش سرمایه منظور شده ولی دوازده میلیون ریال پذیره نویسی گردیده است، آیا از همه پذیره نویسان به نسبت یک ششم مازاد مسترد گردد و یا آنکه دو میلیون ریال پذیره نویسی آخر از محاسبه خارج و برگردانده شود.

معمولاَ شرکت های سهامی عام چه در مرحله تاسیس و چه در مرحله افزایش سرمایه، از روش نخست بهره می گیرند. لکن این روش افزون بر آنکه عادلانه نیست در مواردی موجب تبدیل برخی سهام به پاره سهم خواهد شد. برای نمونه ، در صورتی که شخصی تنها برای یک سهم پذیره نویسی نموده باشد، با کاهش سهم وی هم با عدالت و رعایت تقدم در اقدام سازگارتر و هم از مشکل گفته شده جلوگیری به عمل می آورد. این راهکار با توجه به ثبت پرداخت بر اساس تاریخ و ساعت ، آسان نیز است.

در موردی که پذیره نویسی کمتر از میزان مقرر باشد، در لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 راه حلی پیش بینی نشده است. لیکن به نظر می رسد باید همان راه حل پیشنهادی در بحث مربوط به پذیره نویسی برای تاسیس شرکت را اعمال نمود و حکم به امکان تصویب میزان مبلغ پذیره نویسی شده از سوی مجمع عمومی موسس به عنوان مبلغ افزایش سرمایه داد.


آدرس: تهران، خیابان جردن، خیابان دستگردی (ظفر) ، پلاک 277، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10

سایت: www.sabticall.com

تلفن: 9669-021

ایمیل: info@sabticall.com

هیچ دیدگاهی برای این آگهی درج نشده است

اولین دیدگاه را شما ارسال کنید

جهت ارسال دیدگاه باید در سایت عضو شوید

ثبت آگهی رایگان